Välkommen!

Njut av naturen!

söndag, juli 14, 2013

Löpteknik

När jag letade efter boken "Born to run" som jag läser nu så hamnade jag på en hemsida som handlar om löpning och löpteknik. Jag ska skriva ner vad jag lärde mig där, i lite enklare form. Sidan heter www.konditionsidrott.se och de har helgkurser där man kan lära sig mer. Vore kul att gå någon gång!

Löpteknik- löpsteget

1. Fotisättning i sidled: sätt i foten smalt, inte långt utanför kroppen. Ökad ekonomi i löpsteget.

2. Fotisättning framåt: tyngdpunkten ska vara i ett område strax innanför naveln, ej för långt framför höften. Detta kräver mer underbensmuskler. Det minskar belastningen i knä-och höftled mm. För att öka styrkan i vadmusklerna så kan man göra tåhävningar varje dag. Fler övningar finns på konditionsidrott.se.

3. Frekvensen i löpsteget: det optimala är 180 steg/minut. Räkna steg i 10 sekunder och mulitiplicera med 6, alt räkna i 30 sekunder och multiplicera med 2. Har du färre än 170 steg/minut så korrigera löpsteget.

Igår när jag sprang milen så hade jag gott om tid att tänka på dessa saker. Det som också slog mig är ju att jag inte lärt mig detta tidigare. I alla andra sporter så lär man sig tekniken innan man börjar. Men springa tror man att man kan på något underligt vis. Det är ju otroligt viktigt att man gör rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar