Välkommen!

Njut av naturen!

måndag, oktober 21, 2013

Kyckling i lergryta

I helgen tog jag fram min lergryta som jag haft ca 20 år. Det blev citron- och timjankyckling som blev premiärrätten i den. Mycket gott och enkelt att göra- det kommer jag göra igen! Frågan är väl varför jag inte använt den tidigare... Bra att flytta så man hittar sina saker! :)

Receptet tog jag från nätet och så här gjorde jag:
4 portioner

1 färsk kyckling (ca 1,9 kg)
1 röd chilifrukt
2 morötter
2 rödlökar
12 vitlöksklyftor
2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1/2 kruka timjan
juice från 1/2 citron

Lägg lergrytan i blöt ca 15 min
Dela och kärna ur chilin. Skär morötterna i ca 2 cm stora bitar. Skär rödlöken i klyftor.
Lägg i morot+rödlök+2/3 av vitlöken i botten av lergrytan.
Gnid in kycklingen med chili, salt och peppar. Fyll kycklingen med resten av vitlöken och timjan.
Lägg kycklingen i grytan. Lägg på timjan och chili. Häll över citronjuicen. Lägg på locket, ställ in grytan i kall ugn.
Sätt ugnen på 200 grader.
Tillaga i nedre delen av ugnen ca 1 1/2 timme.
Skär ett snitt i tjockaste delen, kontrollera att klar köttsaft sipprar ut.

Jag hade blomkålsris och grönsaker till plus en gräddsås av skyn. Mums!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar