Välkommen!

Njut av naturen!

lördag, oktober 19, 2013

Fisk Björkeby

Den här fisken fick vi på jobbet för någon vecka sedan och jag letade reda på receptet på nätet eftersom det var så gott så eleverna ville ha receptet. Jag visade det för kocken i skolans kök. Då fick jag reda på att hon använder flytande margarin(!) för hon ville inte att jag skulle skriva smör i receptet. Det tänkte jag ju så klart inte ändra. Hon är rädd för mättat fett visade det sig, eller rättare sagt hennes chef är så hon måste följa det... Tydligen så följer Västerås stad Livsmedelsverkets rekommendationer. Jag försökte säga att man inte behöver följa det för det är ju just rekommendationer, men det var lönlöst.

Så blev mitt recept:

Fisk Björkeby

5 st torskfilé, portionsbitar
50 g smör
1-2 msk fiberhusk
10 g persilja eller dill
hackad lök
salt
vitpeppar

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret
Blanda husk, persilja/dill, lök, salt och peppar
Lägg torskbitarna i en ugnssäker form
Bred ut smeten på fisken
Stek i ugn ca 30 minuter



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar